Siden oprettet 29. februar 2020 Siden opdateret 8. marts 2020 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeHan var formand for Sporvejsfunktionærernes Valby klub, og havde som Valbyborger fået lov til at køre linie 20's æresrunde sammen med sin faste konduktør, kørende tjenestemand 3289 Karl Larsen. På billedet får han blomster af formand Harry Gjelfort fra SO i Nørre Søgade, og cigarer af en passager. Afgangen fra Toftegårds Plads kl. 13.37 blev 9 min. forsinket, da den nye linie 39 bus med politikerne fra Sporvejsudvalgene i København og Frederiksberg ikke kunne komme afsted i snevejret. Klokken blev 13.46, før sporvognstoget med KS 321 og bivogn 1206 kom afsted til min fars store ærgelse. Jeg har beskrevet dagen i Bytrafik 1-2008, hvor konduktør Karl Larsen fortalte om dagen, der blev ikonisk og bl.a. bød på snevejrs-stop ved Zoologisk Have, Bryggeriet Stjernen og på Svanevej. Den sidste linje 20 kører ad rangeringssporet på Rughavevej mod endepunktet. Linje 20 er kommet i Valby Remise, og dermed var det slut. Vognstyreren er stadig Helge Prehn, og konduktør Karl Larsen skifter sporet. Dagen sluttede for dem med en middag på Sibbernsvej, hvor Helge Prehn boede. Karl Larsen var med på Skjoldenæsholm en halv snes gange, og fik lov at køre "andenturen" som vognstyrer på Nesa 929, da den blev sat i drift i 2009. Det var en af hans pensionistlivs oplevelser. Helge Prehn døde som 73-årig i 1980, og Karl Larsen som 93-årig i 2015. Nummerskilt fra den sidste bivogn på linje 20. Tak til Stig Prehn for tekst, billeder og skilt. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |